עיצוב תעשייתי הוא תחום שעוסק בפיתוח תכנון ועיצוב מוצרים באופן סדרתי. מעצבים תעשייתיים מפתחים רעיונות, מוצרים ושיטות בשילוב עם אסתטיקה, שימושיות והנדסת אנוש. המעצב נותן למוצר אפיון של צורה וצבע ובוחן את הדרכים להשתלבות המוצר בשוק.

בעבר, התקיימה מסורת אומנות שימושית שהתאפיינה ביצירת מוצרים בסדרות קטנות. בתי מלאכה מקומיים עסקו בפיתוח ועיצוב מוצרים והיו מייצרים כמויות קטנות. קצב החידושים והשינויים בתחום היה איטי. באמצע המאה ה-19 התפתחה המהפכה התעשייתית ובמקביל לה החל להתגבש תחום העיצוב התעשייתי כמקצוע אקדמי בעל חשיבות. המעצבים התעשייתיים קידמו התפתחויות טכנולוגיות בתחומים שונים והנגישו אותם לקהל הרחב.

במשך הזמן הפך העיצוב התעשייתי לאחד המרכיבים המשמעותיים באסטרטגיה המכירתית. פיתוח ועיצוב מוצרים הוא תהליך מורכב שכולל בתוכו תהליכים אנליטיים רבים. כשמעצב תעשייתי מתחיל לעבוד על פרויקט הוא עורך מחקר, בוחן מוצרים מתחרים, משרטט מודלים ואבי טיפוס ועורך ניסויים על המוצר. המעצב משתמש בתוכנת הדמיה תלת מימדית ובתוכנת תב”ם כדי להמחיש בצורה תלת מימדית את המוצר המתוכנן ועל ידי כך לעבור משלב התכנון לשלב היצור. השרטוט התלת מימדי מאפשר להמחיש את הצורה הכללית של המוצר, את מיקום הפרטים במוצר, צבעים, מרקמים וכו’.

עד לא מזמן, על מנת ליצור אב טיפוס היה צורך בבניית תבנית, בפיסול או ביציקה. התהליך היה מסובך ולרוב בוצע בצורה ידנית ודרש שילוב של מגוון בעלי מקצוע כמו נגר, נפח, פסל וכו’. כל שינוי במודל היה קשה מאוד לביצוע ולעיתים קרובות הצריך לבנות את אב הטיפוס מאפס. כתוצאה מכך עלותו של המודל הייתה יקרה, דרשה תכנון מדויק מאוד והאריכה מאוד את משך הזמן לבניית אב טיפוס.

כיום, תוכנות השרטוט מאפשרות למעצב התעשייתי לבצע בדיקות כגון חוזק מכני, עמידות בטמפרטורה ועוד, עוד בשלב שהמודל קיים רק כשרטוט תלת מימדי ממוחשב. הכלים הללו מאפשרים למעצב לאתר את הבעיות או החולשות הצפויות לו מבעוד מועד, דבר אשר מקנה לו יכולת להתמודד איתם עוד בטרם המודל הפיזי נמצא ברשותו. תהליך זה חוסך זמן, עלויות יצור ותיקון. לאחר שמעצב המוצר שבע רצון מהמודל הממוחשב ניתן להדפיס בתלת מימד את אב הטיפוס. תהליך ההדפסה הוא תהליך מהיר המאפשר ליצור אב טיפוס תוך מספר שעות כתלות במורכבותו. המודל המודפס מאפשר למעצב לחוש את המוצר ולערוך עליו ניסויים לפי הצורך. הדיוק בתכנון ובהדפסה מעניק למתכנן את היכולת לחוש כיצד יראה ויתפקד המודל כאשר יעבור משלב המודל לשלב היצור ההמוני. עלות ההדפסה הזולה מאפשרת להדפיס דגמים מתוקנים לפי הצורך, עד שמגיעים לתוצאה משביעת רצון. השימוש בהדפסת תלת מימד מאפשר פיתוח ועיצוב מוצרים בדרך קלה, מהירה, מדויקת וזולה יותר.

לקריאה על השלבים השונים בפיתוח מוצר תלת מימדי לחצו כאן

מעוניינים בדגם תלת מימד באיכות מעולה? התקשרו אלינו ונשמח לעזור בכל התהליך!