מדפסת תלת מימד היא מכונה המסוגלת להדפיס מגוון רחב של דגמים, מודלים ומוצרים שימושיים שונים בחומרים פולימריים ובחומרים נוספים. בשנת 1983 פותחה המדפסת התלת מימדית הראשונה על ידי צ’אק האל מחברת 3D Systems, ולאחר כשנתיים פותחה טכנולוגיית ההדפסה הנקראת סטריאו ליתוגרפיה באמצעותה ניתן להדפיס בשכבות דגמים תלת מימדיים למגוון שימושים.

במשך השנים מיטב המומחים בעולם שקדו על שכלול המדפסות החדשניות ועל פיתוח תהליכי הדפסה תלת מימדית חדשים, עם זאת רק בשנים האחרונות מחירי המדפסות הוזלו, וכיום השימוש בהן רחב, וההדפסה התלת מימדית הפכה לנגישה ולזולה יחסית, כך שגם חברות קטנות ואנשים פרטיים עושים בה שימוש נרחב.

מהי מדפסת תלת מימדית?

הדפסה במדפסת תלת מימדית מבוססת על עקרון הדפסה בשכבות דקות. בשונה ממדפסות רגילות בטכנולוגיית הזרקת דיו ולייזר בהן ההדפסה מתבצעת בדו מימד באמצעות התזת צבע בשכבה אחת על נייר, בהדפסה תלת מימדית ההדפסה מתבצעת בשכבות זו על גבי זו. במדפסת תלת מימדית ניתן להדפיס בעזרת חומרים פולימריים (פלסטיק) ובחומרים נוספים כמו אבקת מתכת ייעודית, חומרים קרמיים שונים, ביניהם זכוכית, וישנם דגמים המסוגלים להדפיס מוצרי מזון אכילים כמו שוקולד, סוכר וכיוצא בזה.

מהם השימושים למדפסת תלת מימדית?

עם השנים פותחו מדפסות תלת מימדיות חדשות באמצעותן ניתן להדפיס מגוון מוצרים ופריטים. בין השאר, ניתן להדפיס באמצעות המדפסת דגמים בתלת מימד לאדריכלים, צעצועים לילדים, חלקי חילוף למכוניות, פריטי נוי לבית, נשקים, מודלים תלת מימדיים בגימור דמוי עץ, מתכת או אבן, מכלים לאחסון מזון, מוצרים מתקדמים לשימוש רפואי, שתלים רפואיים, דגמים בתלת מימד לצרכי אב טיפוס וכמענה לדרישה של מפתחי מוצרים ומעצבים תעשייתיים, חלקי חילוף למכונות, מוצרים להייטק, בגדים (לקריאת מאמר בנושא: הדפסת בגדים בתלת מימד), מתנות ועוד.

בשנת 2009 פותחה המדפסת התלת מימדית הראשונה המסוגלת להדפיס רקמה אנושית. באמצעות מדפסות מתקדמות החלו בשנים האחרונות לייצר איברי גוף הניתנים להשתלה, ביניהם אוזן אנושית, כליה ועוד.

בנוסף, ישנם דגמים חדשים של מדפסות תלת מימד באמצעותן ניתן לבנות בתים שלמים, וכן דגמים המסוגלים להדפיס מוצרי מזון שונים. טכנולוגיות אלה נמצאות עדיין בפיתוח, אך הטכנולוגיה החדשנית נמצאת בפיתוח מואץ ועם השנים צפוי לראותה משתלבת בחיינו.

שיטות שונות להדפסה תלת מימדית

חברת 3D Systems אשר פיתחה את המדפסת התלת מימדית הראשונה פיתחה את תהליך ההדפסה הנקרא סטריאו ליתוגרפיה (ליתוגרפיה= כתב, סטריאו= מרחב), בשיטת הדפסה זו נעשה שימוש בפולימרים שונים כאשר בתהליך ההדפסה קרן הלייזר של המדפסת ממצקת תמיסה נוזלית. בתהליך זה ההדפסה מתבצעת בשכבות, בכל פעם המדפסת מייצרת שכבה המונחת על הקודמת עד לסיום הדפסת המוצר. שיטה זו נחשבת למדויקת ביותר, בסיום ההדפסה יש צורך לנקות את הדגם, לצבוע ולעתים יש ללטש את הפריט.

בטכנולוגיית ההדפסה בתלת מימד מסוג DLP (Digital Light Processong) ההדפסה מתבצעת באופן דומה לשיטת הסטריאו ליתוגרפיה, אך במקום קרן לייזר נעשה שימוש במקרן היוצר את כל השכבה בפעם אחת. שיטה זו נחשבת למתקדמת ולחסכונית יותר, בסיום ההדפסה יש ללטש את הדגם ולבצע גימור בהתאם לצורך.

בשיטות ההדפסה SLM (Selective Laser Melting) ו- SLS (Selective Laser Sintering) קרן הלייזר מייצרת שכבה דקה בכל פעם באמצעות התכת אבקת פלסטיק (SLS) או מתכת (SLM). בשיטות אלה ניתן לייצר עשרות ואף מאות חלקים איכותיים ועמידים המוכנים לשימוש מידי.

שיטת ההדפסה באמצעות התכה בחום נחשבת לפופולרית ולזולה יחסית, בשיטה זו מכניסים למכשיר חוטי פלסטיק העשויים בדרך כלל מפולימרים תרמופלסטיים כמו PLA ו- ABS. ההדפסה נעשית בשכבות עד להשלמת הדפסת המוצר.

לקריאה נוספת בנושא שיטות להדפסה בתלת מימד, היכנסו לכאן